Salg af virksomhed kræver et grundigt forarbejde for en god proces

Salg af virksomhed er en stor og kompleks proces. Kompleks fordi et virksomhedssalg indebærer mange forskellige facetter, der kræver stor indsigt.
Det kan ofte være en god idé med en ekstern partner, både for køber og sælgers skyld, og det viser sig ofte at være godt brugte penge, som hurtigt tjener sig hjem. En ekstern partner kan både hjælpe med at få mest mulig for virksomheden, men også at få processen til at blive en god oplevelse og få det til at glide så effektivt som overhovedet muligt.
Der er behov for flere forskellige slags analyser for både køber og sælger inden salg af virksomhed. Analyserne skal både omfatte virksomhedens drift, økonomiske situation og kapabilitet, men også konteksten, som virksomheden arbejder i – dvs. hvilke konkurrerende aktører findes på markedet og hvordan er fremtidsudsigterne for virksomhedens værdiskabende produkter og services? Kort sagt, hvordan ser fremtiden for virksomheden ud?
Skattetekniske spørgsmål melder sig også på banen for både den købende og sælgende part, og der er altså mange forskellige ting der skal tages stilling til før, under og efter salget.
Analyserne kan sagtens foretages af køber og sælger selv, men vil ofte være mere retvisende, hvis de foretages i samarbejde med en uvildig partner, som er specialiseret i virksomhedssalg.