En virksomhedsvurdering kan have stor effekt på målene

Hvis du har din egen virksomhed og synes der er stilstand i forretningen, så er det måske ved at være tid til at revurdere på forretningsplanen du lavede i tidernes morgen, da du startede din virksomhed.
Start din forretningsplan med en hurtig vurdering. Selv for en igangværende virksomhed, kan det betale sig at tage den fornødne tid til, at træde væk fra erhvervslivet og dagligdagen for en stund og se på det grundlæggende fundament for forretningen. Giver tallene for din virksomhed mening? Denne proces med en virksomhedsvurdering, er der rigtigt mange af de fagkyndige der anbefaler, fordi man hermed finder ud af om er der noget her der skal ændres eller om det er det rigtige fokus, men at der blot skal ske en korrektion i fremgangsmåden.
Målsætninger er forretningsmål. Sæt din markedsandels mål, salgsmål og profit mål. En virksomhed er nødt til at opstille nogle mål for forretningen og samtidig planlægge en strategi for hvordan man har tænkt sig at nå dem.
Sørg for, at dine mål er konkrete og målbare. Vær specifik, såsom at opnå et givet niveau af salg eller fortjeneste, en procentdel af bruttoavancen, en vækstrate, eller en markedsandel. Brug ikke almindeligheder som "at være den bedste" eller "vokse hurtigt", det er ikke seriøse målbare mål. De kan være relevante nok og i mange sammenhænge give god mening at have fokus på, men bare ikke som en del af en virksomhedsvurdering, men mere som en del af arbejdsmiljø planen.
For eksempel, er det "at være den bedste" eller "maksimere kundetilfredsheden" ikke alvorlige forretningsplans mål, fordi de ikke rigtig kan måles. Meget bedre mål at sætte er målbare mål, såsom at holde bruttomargin til 25 procent som minimum eller sælge mere end 3 millioner, eller opnå seks procent fortjeneste på salg og 10 procent forrentning af egenkapitalen.
Hvis mindre håndgribelige mål er afgørende for en plan, så skal man først og fremmest finde en måde at måle dem, for ellers hører de ikke til i en virksomhedsvurdering. For eksempel, hvis billedet og bevidstheden for et arbejdsområde er afgørende, så planlæg hvordan man kan lave statistiske og valide undersøgelser til at måle forbedringerne i billedet og bevidstheden på. Du kan også sætte mål for markedsandele og forskning for at måle den faktiske andel. Eller hvis du ønsker at fokusere på kundetilfredshed i din virksomhedsvurdering, så planlæg en undersøgelse for at kvantificere tilfredsheden eller specificere numeriske mål vedrørende afkast eller klager.