Domæner er den adresse din webshop/hjemmeside har på nettet

Fra at være et samfund, hvor alt handel var forbeholdt butikker og købmænd er vi i dag nået til at meget af den handel der bliver foretaget, foregår via internettet. Rigtig meget af alt hvad vi foretager sker via internettet, hvor man før slog noget op i en bog, hvis man var i tvivl om noget, går de fleste bare på google i dag og søger efter den viden de mangler.
For at vi som forbruger kan finde den enkle webshop eller hjemmeside, skal der være oprettet domæner der, kendetegner hvor det er vi er på vej hen. Det er lidt ligesom ens egen adresse, den fortæller hvor man bor og hvem der bor på den pågældende adresse.
Et domænenavn er unikt, så der er ikke to der kan have samme domænenavn, man kan have to der minder om hinanden, men ikke helt ens. I Danmark ender et domænenavn på .dk, mens det for eksempel i Sverige er .se og Norge er .no. Men selv om du bor i Danmark behøver det ikke kun at være .dk, man kan også for eksempel vælge .com eller .eu.
Fordi du køber domæner, behøver du nødvendigvis ikke at oprettet noget på det, du kan godt udelukkende bruge den som adresse for en mailbox eller hvis du synes det er en fordel at have navne der læner sig op af dit eget, så skal du blot lave redirects så eventuelle kunder bliver guidet over på dit hoveddomæne.
Hvordan vælger man hvilket domænenavn man skal vælge?
Sådan overordnet er der to muligheder, den enkle model og den udvidede model, vi starter med den enkle metode. Her vælger man et domænenavn der er nemt at huske og stave, så det er nemt at videreformidle til kunderne eller brugerne. Der er lavet flere undersøgelser der viser, at jo mere enkel og nem domæner er, jo flere besøgende får sitet. Så kort sagt er det en fordel at finde et domænenavn med så få karakterer og så normal en stavemåde som muligt.
Den udvidede metode er hvor man vælger at benytte keywords i domænet, det kan være branchen, produktet eller lignende. Det kan være en fordel da forbrugeren eller kunden, kan se allerede på domænet hvad siden handler om, det kan de ikke hvis man bruger sit brand navn. Med mindre selvfølgelig at det er et kendt brand som Nike, Kvickly eller lignende. En anden fordel kan være at når en bruger eller en kunde søger efter noget, så vil de kunne nå et Exact Match Domain med din sige, fordi både keywords og domænet matcher søgningen.
Denne metode kan dog give udfordringer, hvis man forventer at udvide sit sortiment med tiden, for så giver det forstyrrelser i forhold til hvad man kan forvente at finde på sitet, så kan den første metode være en bedre løsning for dig.
Hvilken domæneendelse du skal vælger afhænger lidt af hvilke kunder du vil henvende dig til, hvis du satser på danske kunder, så anbefales det at vælge et .dk domæne. Er det derimod en internatinal virksomhed, så kan det være en fordel at vælge et .com eller .net domæne i stedet.
Typisk har vært land sin egen landekode som for eksempel Danmark .dk, Tyskland .de og så videre. Men der er også nogle domæner der ender på for eksempel .com, .org eller .biz og det er forkortelser for hvor .com for eksempel står for Commercial, .org står for Organization og .biz står for Business og der er flere af denne type.