Hæve sænke borde skal bruges rigtigt for at undgå overbelastning

Der er rigtig mange arbejdspladser i dag der tænker meget på de ansattes helbred og derfor har stort fokus på at have de rigtige arbejdsredskaber til de ansatte. Det kan være alt lige fra en kontorstol med mulighed for at indstille både højde, lændestøtte og rygstilling til en Mouse trapper der skal afhjælpe, at den ansatte får en muse arm, hvis der er tale om en medarbejder der sidder meget foran skærmen og bruger musen. Men der er også rigtig mange virksomheder der investerer i hæve sænke borde til medarbejderne, så de har mulighed for at stå op og arbejde en del af dagen. Og det er der kommet meget fokus på efter man er blevet opmærksom på, hvilke påvirkninger det har på helbredet, at have et stille siddende job, hvor man nærmest ikke er oppe at stå i løbet af en 8 timers lang arbejdsdag. Det er blevet bevist at, bare det at man står op mens man arbejder gør en forskel og så kan man også få et vippe bræt og stå på, så man samtidig kan være i bevægelse og det har vist at det har stor betydning for den pågældende ansattes helbred, at de har den mulighed. Men mange bruger ikke deres hæve sænke borde korrekt, de står og hænger op ad dem og opnår derved ikke den korrekte arbejdsstilling og risikerer hermed at belaste eller få spændinger i nakke, ryg, skuldre, knæ eller hofter.
Der er 5 tips til hvordan du får det bedste udbytte af hæve sænke borde. Først råder man til, at man mindst en gang i timen kommer op og står ved bordet og arbejder. Og hvordan skal du så stå for at undgå overbelastning af kroppen. Du skal stille dig på begge fødder og have ligevægt på begge ben og samtidig skal du passe på at du ikke står og overstrækker i dine knæ og så er det vigtigt at du står med rank ryg ved bordet. Bordet skal passe sådan i højden at dine underarme hviler på bordpladen, mens dine overarme hænger ned langs kroppen og at du samtidig kan slappe af i dine skuldre.
Når du skal bruge mus og tastatur er det vigtigt at du har det så tæt på kroppen som muligt, så du mindst muligt belaster nakke, skuldre og arme ved at skulle række langt ud efter det. Og den sidste ting er at det er vigtigt at du ikke står og hænger på det ene ben, da det belaster det ene bens muskler, men samtidig påvirker det også ledstillingen i hele kroppen fra anklen og helt op til issen. Så tænk nu over det næste gang i står ved jeres hæve sænke borde, så i får det bedste ud af det og ikke tilegner jeg skader i stedet.